23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Frukostmöte om säljande förpackningar

Branschnätverket The Paper Province i Värmland arrangerade nyligen ett frukostmöte kring konsumenternas valmöjligheter i butiken. Ett 40-tal personer deltog, och projektassistent Poja Shams kunde bland annat konstatera att varumärkenas behov att synas i hyllan blir allt större.

Sedan några månader genomför Packaging Media Lab i Karlstad tester av

förpackningens säljande egenskaper. Det sker vid ett laboratorium på

Bergviks köpcenter utanför staden. Vid köpcentret finns tillgång till

58 olika butiker, som besöks av 7,3 miljoner konsumenter om året.

Pohja Shams

– Fler och fler produkter i hyllan skapar förvirring för konsumenten.

Produkterna behöver sticka ut. Varje kund spenderar cirka 25 minuter i

en butik, och beteendet förändras hela tiden, sade Pohja Shoms som har

lett utvecklingen av testlaboratoriet..

Han berättade att 80 procent av köpbesluten tas i butiken, och 60

procent på grund av förpackningen. Varje förpackning har i genomsnitt

två sekunder för att övertyga en kund. Forskningsrapporter har visat

att varannan produktlansering misslyckas.

– I dagligvaruhandeln finns det mellan 60.000 och 120.000 förpackningar

som slåss om konsumenternas uppmärksamhet. Därför är det viktigt att

förpackningen har kommunikativa egenskaper som attraherar konsumenten.

Den testmetod som används i Packaging Media Lab är unik i sitt

slag. Tekniken som används kallas ''eye tracking'' och registrerar var,

i vilken följd och hur lång tid testpersonerna tittat på förpackningar

i en butikshylla.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|