Det innebär att utbudet av varor som förpackas i framföra allt kartong minskas radikalt.
- Vi tror att återgången till gamla värderingar kommer att ha en
betydande inverkan på mängden förpackningar som kastas varje dag. Att
minska antalet förpackningar är ett av Asdas viktigaste mål, och vi
överväger alla möjligheter att uppnå detta mål, säger butikskedjans så
kallade ”Anti-packaging-expert”, Emma Sinclair-Morris.
Ett sextiotal produkter inom sektorn frukt och grönt kommer att stå för
merparten av minskningen i ett antal testbutiker. Endast de mest
känsliga produkterna, som jordgubbar och hallon, kommer att säljas
förpackade som i dag.
I två av Asda-kedjans butiker i nordvästra England kommer en kundstudie
att göra, och resultatet av denna ska vara vägledande för hur man går
vidare på den brittiska marknaden i övrigt. Det här blir, påpekar Asda, något av en återgång till den torgliknande försäljning i butik som gällde under femtiotalet.