23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Asda minskar antalet förpackningar

Brittiska Asda-kedjan gör som konkurrenten Tesco och det egna moderbolaget Wal-Mart, och minskar användandet av livsmedelsförpackningar. Under det kommande året ska man genomföra en reduktion på 25 procent, och satsar bland annat på försäljning direkt ur frukt- och grönsakslådorna.

Det här blir, påpekar Asda, något av en återgång till den torgliknande försäljning i butik som gällde under femtiotalet.

Det innebär att utbudet av varor som förpackas i framföra allt kartong minskas radikalt.

- Vi tror att återgången till gamla värderingar kommer att ha en

betydande inverkan på mängden förpackningar som kastas varje dag. Att

minska antalet förpackningar är ett av Asdas viktigaste mål, och vi

överväger alla möjligheter att uppnå detta mål, säger butikskedjans så

kallade ”Anti-packaging-expert”, Emma Sinclair-Morris.

Ett sextiotal produkter inom sektorn frukt och grönt kommer att stå för

merparten av minskningen i ett antal testbutiker. Endast de mest

känsliga produkterna, som jordgubbar och hallon, kommer att säljas

förpackade som i dag.

I två av Asda-kedjans butiker i nordvästra England kommer en kundstudie

att göra, och resultatet av denna ska vara vägledande för hur man går

vidare på den brittiska marknaden i övrigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03