23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-handeln tar andelar

Kunderna handlar allt mer över internet. Under hösten och vintern ökade svenska e-handelsföretag sin försäljning med 36 procent. En orsak till den starka utvecklingen mellan september och december är troligen julhandeln som i år satte rekord över nätet

– Internethandelns starka ökning under årets sista månader förklaras

sannolikt av att konsumenterna på allvar börjat handla julklappar på

Internet, säger Malin Blank, detaljhandelsanalytiker vid Hui.

Den genomsnittliga ökningen på helåret var 32 procent. E-handelns

omsättning uppgick under helåret 2006 till 11,8 miljarder kronor. Det

motsvarar en andel om cirka 2,5 procent av den totala detaljhandeln som

uppgick till ungefär 471 miljarder kronor år 2006. Det framgår av

E-barometern från Handelns Utredningsinstitut, Hui.

– Årets starka utveckling tyder dessutom på att e-handeln fortsätter

att ta andelar av den traditionella detaljhandeln. Ännu är e-handelns

andel kanske inte så stor på total nivå, Den är desto mer betydelsefull

i branscher som säljer böcker, skivor och elektronik, säger Malin

Blank.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.104|