23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Pfizer fortsätter RFID-märka Viagra

Potensmedelet Viagra kommer att märkas med RFID-taggar även i fortsättningen. Det säger Pfizers produktsäkerhetschef Peggy Staver. Hittills har företaget taggat 2,1 miljoner burkar i sitt pilotprojekt.

Sedan i december förra året säljer Pfizer Viagra-burkar med

RFID-transpondrar på den amerikanska marknaden. Bland annat för att

kunna verifiera produkternas äkthet. I september i år hade företaget

levererat 1,4 miljoner av de då 2,1 miljoner märkta burkarna, enligt

RFID Journal.

Pilotprojektet har så här långt gett ett utmärkt resultat när det

gäller RFID-taggarnas läsbarhet, enligt Pfizers produktsäkerhetschef.

Av 200 000 avlästa taggar, har företaget hittills bara funnit 19 som

inte fungerat.

Pfizer märker både pallar, ytterförpackningar och

konsumentförpackningar med RFID (Radio Frequency Identification) i

pilotprojektet som hittills kostat 5 miljoner US-dollar.

Pfizer planerar att fortsätta även 2007, men innan företaget utvidgar

den radiobaserade id-tekniken till andra produkter, vill Peggy Staver

se en mycket bredare acceptans för både tekniken och dess standarder.

- Återförsäljarledet hävdar fortsatt att det är något som kräver

tydligare möjligheter att tjäna pengar. Jag anser att det är ett

hinder, säger Staver.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web01