23948sdkhjf

Flaskan snackar med mobilen i läskkampanj

I den största kampanjen utanför Asien säljs nu 40 miljoner läskflaskor märkta med speciella streckkoder, ShotCodes. Den som plåtar koden med kameramobilen kopplas automatiskt upp mot nätet och deltar i en tävling.
Tekniken att låta kameramobiler läsa information som döljs i synligt -
och även osynligt - tryck, har funnits ett tag. I Japan, och
även Korea, är mobilskanning av streckkoder vanligt.

Nu utnyttjas tekniken emellertid i vad som sägs vara den största
kampanjen hittills utanför Asien. I Mexiko har Coca-Cola levererat 40
miljoner Sprite-flaskor, alla med etiketter med s k
ShotCodes.

Konsumenter som fotograferar koden, kopplas automatiskt upp mot Sprites
mobilhemsida och får omedelbart en enkel fråga i retur till mobilen.
Svara och du får genast reda på om du har vunnit någon av de miljoner
priser som delas ut. I det här fallet allt från gratis pizzor till
DVD-hyrfilmer.

Priset levereras till mobiltelefonen i form av en digital kupong i
jpg-format. Kupongen innehåller i sin tur en unik kod som kvitto på
vinsten, en teknik som i Mexiko uppges användas för första gången.

Cirka 2 miljoner av de kameramobiler som används i Mexiko beräknas kunna tolka streckkoderna.

ShotCodes, en typ av runda streckkoder, är utvecklade av
svensk-holländska skannerteknikföretaget OP3. I koden döljs en webbadress som
kan läsas av standardkameramobiler med ShotCode-programvara installerad. I Mexiko är det samarbetsparterna KTC och
Codice som ansvarar för tillämpningen. Mobiltillverkaren Nokia är en annan av företagets partner.

Heineken och Xbox uppges vara andra kända varumärken som har använt ShotCodes.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063