23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

"Guldtacka" vann smörpacktävling

En framtida smörbytta, designad som en guldtacka. Det blev vinnaren i Arla Foods nya packdesigntävling. I vår kommer den i butik.

Vinnare i premiäromgången av tävlingen, Smörbytta 2006, blev Ignacio

Alonso, student vid Institutionen för Glas och Keramik på Konstfack.

– Jag har inspirerats av vardagslyx och att allt fler äldre ting kommer

tillbaka in i hemmen. Det ligger i tiden nu. Det här var verkligen ett

jätteroligt projekt och jag ser fram emot när min smörbytta kommer i

produktion, säger vinnaren som även kunde stoppa 25 000 kronor i plånboken.

Så här tycker juryn - som bestod av framstående formgivare och förpackningsdesigner -

om den nya guldtackan: "Med en humoristisk och

intelligent koppling till exklusivitet och kylen som kassaskåp, skapas

en produkt med ett stort berättarvärde och idén är outplånlig i såväl

butiken som hemma".

I tävlingen - ett samarbete mellan Konstfack och Arla - var uppgiften att skapa byttor med återförslutning för Svenskt

Smör 500 gram. Förslagen skulle väcka nyfikenhet och förmedla de värden

som Arla anser att Svenskt Smör står för; naturligt, äkta, svenskt,

modernt och smakfullt.

Studenterna fick dessutom följa givna riktlinjer kring

formgivning, funktion och genomförbarhet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03