23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Slarv med prismärkning i butik

Bara en av tre butiker följer regelverket om prisfrågeterminaler i anslutning till förpackade charkvaror. Med osten är det ännu sämre ställt. Det hävdar Konsumentföreningen Stockholm.

Föreningen har undersökt förhållandet i 50 butiker och funnit att bara en av fyra butiker har prisfrågeterminal nära ostdisken. Blott var tredje butik uppfyller kraven när det gäller charkprodukter.
Enligt Konsumentverkets regler ska terminalen inte finnas mer än fem meter från ost- eller charkdisken.
Av de 50 butikerna var 31 Coop-butiker, 9 ICA-butiker, 3 Hemköpsbutiker, 5 VI-butiker, 1 Nettobutik och 1 Daglivsbutik.


– Prisfrågeterminaler nära varorna var ett villkor från myndighetens sida för att butikerna skulle få ta bort prismärkningen. Nästan ett år efter de nya reglerna trätt i kraft finns det en hel del kvar att åtgärda i butikerna, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062