23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tesco tuffare mot bärkassar

Brittiska Tesco tar ett nytt steg mot minskad användning av bärkassar av plast. Kedjan betalar kunderna för att använda egna påsar.

Plastbärkassar har de senaste åren förvandlats till ett känsloladdat slagträ i

detaljhandelskedjornas kamp om att visa sig grönast av de gröna.

Hetast är striden sannolikt i Storbritannien där Tesco i fredags presenterade det mest spektakulära initiativet hittills:

Kedjan kommer i fortsättningen att belöna kunder som inte använder de plastbärkassar som erbjuds i varuhusen.

Erbjudandet gäller kunder som är anslutna till Tescos lojalitetsprogram

Clubcard.

För varje oanvänd kasse får kunden 1

poäng, vilket är lika med 1 pence, som tack från kedjan, skriver The

Guardian.

Tesco har tidigare aviserat att man vill minska användningen av

plastkassar med 25 procent, lika med en miljard kassar. Från 1

september ska alla påsar dessutom vara nedbrytbara. För att stimulera

återanvändning kommer kunderna även att erbjudas andra påsar som är

större och tjockare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04