23948sdkhjf

Minister sågar livsmedelsmärkning

Tummen ner. Det gör konsumentminister Ann-Christin Nykvist för de stora livsmedelskedjornas förpackningsmärkning med en debattartikel i dagens DN.
Som underlag har konsumentministern en undersökning av märkningen av över 300 livsmedelsprodukter hos de stora livsmedelskedjorna.En undersökning som bland annat sägs visa att fyra av tio kött- och charkprodukter saknar entydig märkning om varifrån råvaran kommer.Resultaten från den begränsade undersökningen kan inte generaliseras, skriver Ann-Christin Nykvist, men anser att det allmänna intrycket är tydligt: konsumenterna får inte tillräcklig information. - Min slutsats är att ursprungsmärkningen måste bli bättre. Jag hoppas att handeln lever upp till sin ambition att göra förbättringar.Nya märkningsreglerDebattartikeln och undersökningen publiceras inför konsumentministerns möte i dag med representanter för svensk detaljhandel och livsmedelsindustrin. De senare parterna kan redan om ett år stå inför nya märkningsregler.Livsmedelsverket har just nu som uppgift att bland annat granska förekomsten av missvisande märkning av livsmedel. Den 1 februari 2007 ska verket leverera ett förslag med sikte på att nya märkningsregler införs till sommaren 2007.Den citerade undersökningen har utförts av AC Nielsen på uppdrag av Jordbruksdepartementet. De undersökta produkterna kommer från Ica, Coop och Axfood, samt ett mindre antal från Liedl och Netto. EMV kontra LVMUnderlaget är visserligen litet, men i ljuset av kritiken mot handelns EMV (egna märkesvaror) är en intressant notering att ursprungsmärkningen av EMV varken är sämre eller bättre än samma märkning av leverantörsvarumärkesprodukter (LMV).I debattartikeln citerar konsumentministern även AC Nielsens synpunkter på den övriga förpackningsmärkningen:- Det är uppenbart att det finns mycket kvar att önska när det gäller förpackningsinformationen. Ett generellt konstaterande är att enhetlig märkning saknas. Det gör det svårt för konsumenten att jämföra produkter. Ibland anges innehåll i gram, ibland i procent. Texten är ofta liten och svårläst. Man måste vrida och vända på förpackningen för att hitta informationen, enligt Ann-Christin Nykvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125