23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Unilever inför hälsomärkning

Det ska bli enklare för konsumenterna att välja nyttiga livsmedel från Unilever i fortsättningen. Nu hälsomärker koncernen maten.

Livsmedel som innehåller begränsade mängder mättat fett, transfett (härdat

fett), salt och socker ska förses med en tydlig logo på förpackningens

framsida.

Det är innebörden av Choices, ett märkningsprogram som Unilever i tisdags presenterade vid en presskonferens i Barcelona.

Kravet för märkningen är, enligt Unilever, att livsmedlet ska uppfylla

internationellt accepterade rekommendationer för nyttig kosthållning och egna

kriterier framtagna i företagets egen näringsforskning.

Samma krav är grunden för Unilevers Nutrition Enhancement Programme

(NEP), ett pågående projekt för att identifiera och omformulera

företagets produkter till nyttigare livsmedel och drycker.

Hur Unilever kommer att utforma märkningen framgår inte av företagets

pressmeddelande, men den ska, enligt Vindi Banga, President Foods vid

Unilever, vara lättbegriplig och fungera oavsett geografisk marknad

eller produktkategori.

Inom 18 månader ska den vara införd på företagets ”viktigaste marknader”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04