23948sdkhjf

Rekordår för dagligvaruhandeln

Försäljningen av dagligvaror uppgick till 211 miljarder kronor i Sverige under förra året, vilket motsvarar en uppgång med 2,5 procent jämfört med 2004. Det framgår av en sammanställning av ICA-nyheter. ICA, som är den i särklass största aktören på den svenska marknaden med en marknadsandel på 35,8 procent, ökade sin försäljning med 2,5 procent till 75,6 miljarder kronor.Peder Larsson, VD på ICA Sverige, säger att ICA gjorde ett stort antal insatser med sina märkesvaror, prisoffensiv och effektiviseringar under året, och konstaterar även att konkurrensen var hård under 2005.Lidl och Netto var de butiker som ökade sin försäljning mest under året, med 85 respektive 70 procent och båda bolagen fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige.Sämst gick det för Coop som både minskade sin försäljning och marknadsandel. Även Axfood hade det kämpigt under året och försäljningen ökade med knappa 0,5 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068