23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bärkassar - bra affär för affären


För papperskassar är motsvarande siffror cirka 50 öre i inköp och ett kundpris på 2 kronor.
- Det stämmer att vi har en mycket högre procentuell marginal på bärkassarna än på maten. Om vi minskade marginalen på påsarna skulle det leda till högre matkostnader, säger Kenneth Wall, informationschef på Axfood till nättidningen N24.seEnbart Axfood säljer 120 miljoner plastkassar och 23 miljoner papperskassar varje år, vilket inbringar 133 miljoner kronor i bruttovinst. Samtliga livsmedelskedjor beräknas tillsammans sälja bärkassar för 1,1 miljarder kronor med en vinst på 665 miljoner kronor.

För plastbärkassar, som man stoppar sina inköp i, får man i regel betala 1:50 i butiken ? men för butiken kostar de bara cirka 30 öre (inkl moms) i inköp! Dvs en rejäl vinstmarginal, som kan jämföras med den vinstmarginal på cirka två till fem procent, som butikerna har på matvaror?
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094