23948sdkhjf

RFID fyller hyllor hos Wal-Mart

16 procent färre slutsålda artiklar på butikshyllorna, tre gånger snabbare påfyllning av nya produkter och en minskning av antalet manuella order med 10 procent.Det är resultaten som amerikanska dagligvarukedjan Wal-Mart säger sig ha uppnått under sin nära 10 månader långa pilotanvändning av RFID (Radio Frequency Identification).Resultaten kommer från en studie utförd av University of Arkansas, den kanske första publicerade genomgången av vad RFID kan innebära för rationaliseringen av försörjningskedjan i dagligvaruhandeln.Den 29 veckor långa studien gjordes i 24 Wal-Mart-butiker, hälften av dem mottog RFID-taggade produkter, resten inte. Antalet artiklar var konstant under hela undersökningsperioden, detsamma gällde så många variabler som möjligt för att kunna hänföra effekterna till just RFID, enligt universitetet.I januari förväntas nästa omgång av 300 leverantörer uppfylla Wal-Marts krav på RFID-taggning av leveranser. Enligt planerna ska 1 000 Wal-Mart-butiker och -distributionscentra RFID-utrustas till slutet av nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078