23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vatten på flaska ny lyx

USAEuropa New York
Men inte bara amerikaner ser importerat vatten som en statussymbol, även tätbefolkade asiatiska länder har hakat på trenden.
Tyskarna tillhör storkonsumenterna med en förbrukning på 125 liter vatten per person och år, en siffra som bara överträffas av de allra törstigaste: italienarna. I Tyskland står ”normalkolsyrat” vatten för hälften av försäljningen och mineralvatten med reducerad kolsyrehalt för cirka 40 procent. Kolsyrefritt och smaksatt vatten växer, men utifrån en liten marknadsandel, enligt BASF.
I vissa länder är vattenmarknaden minst sagt späckad. Bara i Tyskland finns det 473 olika märken mineralvatten! Värst är – återigen – Italien, som leder världsligan med 585 märken! Åtminstone om man ska tro sajten www.mineralwaters.orgOch Sverige? 14 märken. Måttligt imponerande alltså.




Marknaden för buteljerat vatten har vuxit till en global industri med en försäljning på cirka 35 miljarder US-dollar årligen. I har dock efterfrågan varit tämligen låg de senaste åren jämfört med .Men det ser ut att förändras. I synnerhet exklusiva restauranger efterfrågar nu importerat europeiskt mineralvatten, hävdar koldioxidtillverkaren BASF. Som också berättar att vissa -restauranger har särskilda ”vattensommelierer”, som hjälper kunderna att välja från en exklusiv vattenmeny.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063