23948sdkhjf

Motgång för Unilever i strid om EMV-förpackningar

Holländska dagligvarukedjan Albert Heijn säljer EMV-produkter i nya förpackningar, som är exakta kopior av Unilevers motsvarande produkter. Det ansåg leverantören Unilever och stämde i mars sin största kund.
I slutet av april föll domen, som visserligen tvingade Albert Heijn att dra tillbaka två produkter, men samtidigt gavs kedjan klartecken att använda de övriga elva förpackningarna, som också omfattades av Unilevers stämning. Det rapporterar Food Ingredients First .
Tvisten gällde förpackningarna för jordnötssmör, Lipton iste och fyra magarinmärken. Den tändande gnistan var framgången för Albert Heijns kombination av låga priser, produktplacering i hyllorna och ny förpackningsdesign: på fyra veckor ökade kedjan sin marknadsandel inom flytande margarin från 15 till 60 procent, enligt Fri Köpenskap .
De båda företagen har haft duster förr: 2002 tog Albert Heijn tillfälligt bort 30 av Unilevers produkter från butikshyllorna, sedan leverantören vägrat gå med på prissänkningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078