23948sdkhjf

EMV hotar livsmedelsjobben

Livsmedelshandelns egna varumärken (EMV) ökar kraftigt och hotar jobben i den svenska livsmedelsindustrin. Sedan slutet av 1990-talet har 10.000 jobb försvunnit från den svenska livsmedelsindustrin och trenden håller i sig.
- Vi ser med oro på den ständiga ökningen av egna varumärken. Det hotar jobben i livsmedelsbranschen , säger Livsmedelsarbetareförbundets andre vice ordförande Hans-Olof Nilsson till TT .
Trycket på leverantörerna är hårt och prispressen från grossisterna på att möta grossisternas hårda krav ökar.
- Vi inser helt klart, att med den prispress som är, kommer företagen att importera allt mer från utlandet , säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber.
Enligt Hans Olof Olsson är märkningen av de egna varumärkena bristfällig, när det gäller livsmedel.
- Regering och riksdag borde skärpa lagstiftningen. En konsument ska kunna utläsa vem som har producerat varan, var den är producerad och var råvarorna kommer ifrån , säger Hans-Olof Nilsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063