Tillsammans med sänkningar även hos Coop och Axfood medför det att Sveriges inflation byts mot deflation! Det skriver Dagens Industri.
ICA sänker priserna på 2.000 basvaror. Enligt uppgift kommer prissänkningarna att genomföras den 7 mars.
Koncernen jagas på av lågprisaktörer som Willys och Lidl.
- Jag vågar lova att det handlar om så kraftiga sänkningar, att det kommer att överraska alla, säger ICA:s koncernchef Kenneth Bengtsson, som betonar att det ändå bara är ett första steg.
- Vi har startat ICA-historiens största prissänkningskampanj. Det gäller alla sorters varor till alla kundkategorier. Efter den här första omgången siktar vi på mer i etapper, säger han.
ICA:s offensiv ger priskriget i dagligvaruhandeln en ny dimension. Det får effekt på hela inflationsbilden i Sverige.
Coop svarar genom att sända ut ett pressmeddelande med budskapet att även kooperationen sänker priserna.
- Vi började sänka förra året och tar det stegvis och inte allt på en gång som ICA gör. För oss handlar det om ett genomsnitt på 5 procent på 7.000 artiklar, säger Svante Nilsson, VD på Coop Norden.
Även Axfood, med Willys och Hemköp, är med i matkriget.
- Willys ska alltid ligga bäst till, så där sänker vi priserna i den mån det behövs. Hemköp genomförde en sänkning redan för två år sedan. Dessutom tar vi nu in lågprismärket Eldorado i Hemköp, säger Kenneth Wall, presschef på Axfood.
Hela branschen kommer alltså att påverkas. Baserat på antagandet att prissänkningen slår igenom med 5 procent i hela dagligvaruhandeln kommer Sveriges inflation att sänkas med cirka 0,6 procentenheter. Men enligt inflationstalen för januari står konsumentprisindex på noll. Det innebär, att matkriget - även med mindre totalt utfall - ger Sverige deflation, det vill säga en sjunkande total prisnivå i samhället.
Samtidigt skördar lågpristrenden sina offer på arbetsmarknaden: ICA sparkar i år 400 anställda och nästa år ytterligare minst 100. ICA trappar upp matkriget och siktar på prissänkningar med uppåt 7 procent.