23948sdkhjf

Norskt priskrig gav högre priser

Lidl etablerade sig i Norge i augusti förra året och de stora norska dagligvarukedjorna förklarade priskrig mot den tyska konkurrenten. Och effekten blev högre norska matpriser överlag...
Strax efter att Lidl etablerat sin första butik förklarade Norgesgruppen att de ville konkurrera med priset och övriga kedjor hakade på. Effekten har märkligt nog blivit stigande norska matpriser. Priset på grönsaker har sjunkit, men för övrigt har priset på övriga livsmedel stigit med 1,8 procent under året som gått, enligt Statistisk sentralbyrå. – Om vi ska få lägre priser i Norge måste vi börja importera mer matvaror och rasera tullmuren, som skyddar norskt lantbruk eller effektivisera norskt lantbruk ytterligare , säger forskaren Randi Lavik vid Statens institutt for forbruksforskning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.423