23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Norskt priskrig gav högre priser

Norgetyska
Strax efter att Lidl etablerat sin första butik förklarade Norgesgruppen att de ville konkurrera med priset och övriga kedjor hakade på. Effekten har märkligt nog blivit stigande norska matpriser. Priset på grönsaker har sjunkit, men för övrigt har priset på övriga livsmedel stigit med 1,8 procent under året som gått, enligt Statistisk sentralbyrå. – Om vi ska få lägre priser i Norge måste vi börja importera mer matvaror och rasera tullmuren, som skyddar norskt lantbruk eller effektivisera norskt lantbruk ytterligare, säger forskaren Randi Lavik vid Statens institutt for forbruksforskning.


Lidl etablerade sig i i augusti förra året och de stora norska dagligvarukedjorna förklarade priskrig mot den konkurrenten. Och effekten blev högre norska matpriser överlag...
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079