23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Maktsyndikat styr livsmedel”

Maktsyndikat styr livsmedelBrännpunkt Svenska Dagbladet
Kjell G Lundholm är tidigare VD och har varit verksam i livsmedelsindustrin i 20 år.
Han skriver att detta ”maktsyndikat” tillsammans svarar för över 94 procent av all försäljning av livsmedel på den svenska matmarknaden och att de i kraft av sin position arbetar hårt för att kraftigt beskära valfriheten i butikerna.
- Får de som de vil, kommer vi konsumenter i framtiden inte att kunna välja mellan Löfbergs Lila, Gevalia, Zoega med flera varumärken, utan blir mer eller mindre hänvisade till handelns egna produkter, typ ICA:s, Coops Signum eller Axfoods Eldoradokaffe, menar Kjell G Lundholm.
- Utbudet begränsas till egna märkesvaror, EMV. Detta synsätt bottnar i bristande respekt och känsla för vad vi konsumenter vill ha och att vi tycker olika, skriver han.
Han konstaterar även, att om utvecklingen får fortsätta kommer gamla planekonomier i öst att känna sig väl hemmastadda i våra butiker: inget att välja på utom kedjans egna produkter, som man inte vet varifrån de kommer…
Samtidigt tycker Kjell G Lundholm, att det är hoppingivande, att det etablerats flera nya livsmedelskedjor som utmanar ”oligopolet”.







ICA, Coop och Axfood dikterar alltmer villkoren för oss konsumenter. Detta handlaroligopol lyssnar inte längre på konsumenten utan styr genom diktat. Det skriver Kjell G Lundholm, i en debattartikel med rubriken ” ” på i .
BREAKING
{{ article.headline }}
0.105