23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Metro hann före Wal-Mart

Tyskaamerikanske
Pallastat gods från leverantörerna märks numera med s k Smart Chips – tunna id-etiketter som innehåller ett programmerbart datachip och en miniantenn. I utvalda lager och butiker inom Metro Cash & Carry, Real och Kaufhof har RFID-läsare installerats på alla platser för inkommande och avgående gods. Läsarna registrerar EPC-data ( Electronic Product Code) i chippet och överför varje palls eller gods identitet till butiksledningssystemen. Därmed blir det möjligt att systematiskt hålla koll på och styra leveransen av enskilt gods, från leverantör till respektive butiks lager.
Nästa fas inleder Metro i början av nästa år: då ska varje transportförpackning förses med Smart Chips.Bland leverantörerna som deltar i första fasen finns bl a Colgate-Palmolive, Esprit, Gillette, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, SCA Hygiene Products och Unilever Bestfoods.



dagligvarukedjan Metro ser ut att ha hunnit före sin kollega Wal-Mart med att införa RFID i större skala. I början av november gick startskottet för Metros samarbete med 20 större leverantörer.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109