Åbro Bryggeri tvingas böta 250.000 kronor för falsk marknadsföring av lättölet Lapin Kulta.
Bryggareföreningens granskningsnämnd dömer Åbro till böter, sedan företaget gjort reklam för Lapin Kulta klass I, trots att lättölet saknades i landets butiker, skriver
.
IOGT-NTO i
misstänkte att lättölsreklamen var en skenmanöver, för att locka kunder att köpa de alkoholstarkare varorna mellanöl och starköl.
- Vi besökte nio butiker i Umeå utan att hitta en enda flaska med Lapin Kulta lättöl. Då anmälde vi Åbros reklamkampanj till Konsumentverket, säger Görel Lindahl, ordförande för IOGT-NTO:s Umeåkrets till tidningen.
Det är det
finländskaföretaget Hartwall som brygger Lapin Kulta i
Torneåi Finland. Åbro Bryggeri sköter import och distribution i Sverige.
KO gav Bryggareföreningens granskningsnämnd i uppdrag att undersöka den reklamkampanj som IOGT-NTO reagerade på. Enligt granskningsnämnden har Åbro brutit mot centrala delar av reklambestämmelserna och dessutom lämnat vilseledande uppgifter till nämnden under utredningen av ärendet.
- Det är ovanligt att vi utdömer böter i den här storleksordningen, säger granskningsnämndens ordförande Anders Stenlund.