23948sdkhjf

Amcor tröttnar på olönsam PET-marknad

Amcor ska inleda en rationaliseringsfas, som ska öka gruppens vinst med ca 20 procent inom två år. I hög grad handlar det om att strömlinjeforma verksamheten inom PET och flexibla förpackningar och Amcor räknar med att ca 900 jobb rationaliseras bort.
I första hand ska åtta fabriker stängas i ett program, som kommer att kosta 93 miljoner euro i engångsutgifter, men minska kostnaderna med 38 miljoner euro om året.
Amcor, som i fjol gjorde en vinst efter skatt på 226 miljoner euro på en omsättning av 6,1 miljarder euro, räknar också med att den nästa tvåårsperioden inte kommer att innebära några nya företagsköp.
I en egen analys av marknaden för PET-flaskor till kolsyrade drycker och vatten säger Amcor att lönsamheten är "oacceptabel".
Volymerna är det dock inget fel på. Amcor ökade sin PET-försäljning med 17 procent i fjol, till 32,4 miljarder enheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062