23948sdkhjf

ICA, Lidl och Piwa anklagas för plagiat

Två mycket välkända varumärken, Red Bull och Marlboro har drabbats av ovälkomna efterföljare. Det är ICA:s, Piwa Foods och Lidls agerande som den här gången ställs i skamvrån och anklagas för plagiat av Varumärkesrådet.
- Vi har att göra med klara fall av plagiat, där man har tagit dessa två produkter som förlagor , säger professor Jan Rosén, ordförande i Varumärkesrådet, enligt ett pressmeddelande.
- När det gäller Red Bull-plagiaten liknar visserligen produktnamnen inte Red Bulls, men förpackningarna ger ett helhetsintryck, som i stort sett sammanfaller med den välkända energidrycken , fortsätter Jan Rosén.
Produkterna heter X.Ray och Hustler och har sålts i dagligvarubutiker över hela landet.
På X.Ray-burken står ingenting om tillverkare eller ursprung, men produkten har tidigare importerats och marknadsförts av ICA.
Hustler tillverkas i Danmark av Harboes Bryggeri och har marknadsförts i Sverige av Piwa Food AB.
Båda produkterna har använt samma färg- och formelement som Red Bull-burken och samma placering och grafiska utformning av produktnamnet.
Även Marlboro, ett av världens mest kända cigarettmärken, med en karaktäristisk förpackningsdesign, har blivit utsatt för plagiat. Det är cigarettmärket Goldfield, som i Sverige marknadsförs av Lidl, som valt att genomgående använda samma färg- och formelement som Marlboro.
”Jämförelseobjekten lämnar väsentligen samma minnesbild” skriver Varumärkesrådet i sitt pressmeddelande och fortsätter ”Goldfield utnyttjar därmed det goodwillvärde som under många år upparbetats av Marlboro” .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.376