23948sdkhjf

Supersnabb tillväxt för IML?

IML, dvs In Mould Labelling , eller “ etikettering inuti formen ” är en teknik, som funnits i 25 år nu och som bara ökar i popularitet. Den stora förändringen från startskedet är, att numera mer än 60 procent av etiketterna är av plastfilm. Från början handlade det oftast om plastlaminerat papper.
Enligt Flex Facts från RBS Technologies var den amerikanska marknaden för IML-etiketter ca 175 miljoner kvadratmeter år 2002 och 95 procent av etiketterna applicerades i formblåsningsmaskiner.
I Europa tog formsprutade produkter huvudmarknaden från början. Det var framförallt margarinbyttor och liknande som IML-dekorerades och det handlade mest om polypropenförpackningar, som på detta sätt kunde ges avancerad och säker dekor på ett kostnadseffektivt sätt.
Nu sprider sig kunskapen om tekniken snabbt och antalet aktörer, som levererar utrustning eller kan formspruta med IML, ökar hastigt. Formsprutning svarar för hela 95 procent av IML-marknaden i Europa och enligt Flex Facts ökar marknaden i Europa med hela 20 procent om året. 2002 passerades volymen 210 miljoner kvadratmeter, vilket gör den europeiska marknaden minst 20 procent större än den amerikanska, där tillväxten är hyfsade 5 – 10 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064