23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konsumenter gillar bioplast

En konsumentundersökning, som gjorts av det fristående undersökningsföretaget Grapentine Company, visar att

europeiska

konsumenter föredrar att köpa snabbmat i biologiskt nedbrytbara plastförpackningar. Hela 72 procent av de, som föredrar bioplastförpackningar, är dessutom villiga att betala 10 cent mer för att få snabbmaten i en sådan förpackning.

Det är bioplasttillverkaren Cargill Dow som beställt konsumentundersökningen, där 2.400 personer i

Tyskland, Frankrike, Italien

och

Storbritannien

tillfrågats om inställningen till färsk mat förpackad i plast, gjord av majs.

Det visade sig att konsumenterna i de fyra länderna tycker att det är ett vettigt förpackningsalternativ. 59 procent av de tillfrågade tyckte att bioplastförpackningar ”är att föredra”. Av dessa var 72 procent villiga att betala 10 cent mer för att få maten i en sådan förpackning och hela 67 procent var beredda att ge 20 cent mer.

Undersökningen genomfördes i augusti i år. En liknande undersökning, som gjorts parallellt i

USA

, visar att konsumenterna där har ungefär samma positiva inställning till bioplast.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|