Hall & Cederquist Y & R har undersökt 879 varumärken i Sverige. Undersökningen ingår i den större världsomfattande studie som genomförs av Young & Rubicam-nätverket. Där ingår 130.000 personer från 42 länder.
Så här ser listan ut enligt Dagens PS när det gäller varumärkenas styrka och anseende ( inom parentes placeringen 2000, då undersökningen gjordes senast):
1. Marabou ( 1)
2. Wasa knäckebröd ( 24)
3. Kalles Kaviar ( -)
4. Volvo ( 2)
5. IKEA ( 6)
6. Ramlösa ( 36)
7. Coca-Cola ( 12)
8. Arla ( 29)
9. ICA ( 4)
10. LEGO ( 18)
11. GB Glace ( 7)
12. Nokia ( 13)
13. Rädda Barnen ( 15)
14. BRIS ( 20)
15. Yes ( 3)
16. Röda Korset ( 8)
17. Gevalia ( 21)
18. Ahlgrens Bilar ( -)
19. Kellogg`s ( 26)
20. TV 4 ( 25)
Marabou är det mest ansedda och erkända varumärket i Sverige. Godistillverkaren toppar en varumärkesundersökning gjord av Hall & Cederqvist Y&R, publicerad på webbplatsen www.dagensps.se (klicka här).