23948sdkhjf

Huhtamaki investerar världen runt

Finska förpackningskoncernen Huhtamäki Oyj – eller bara Huhtamaki , som man numera kallar sig i sin marknadsföring – har beslutat om ett antal större fabriksinvesteringar runt om i världen till en sammanlagd kostnad av knappt 40 miljoner euro.
I Moskvaområdet skall Huhtamaki investera cirka 5 miljoner euro på en ny tillverkningsenhet för fiberbaserade äggförpackningar. Anläggningen skall uppföras i anslutning till den fabrik för styva förpackningar, som man redan har på plats. Med hjälp av Huhtamakis patenterade Leotech -teknik för formstöpning av fibermassa skall anläggningen förse den snabbt växande storköpsmarknaden i Moskvaregionen och andra storstadsområden i västra Ryssland med moderna äggförpackningar.
Anläggningen beräknas kunna tas i drift i slutet av år 2003.
I Vietnam skall Huhtamaki investera cirka 20 miljoner euro i en tillverkningsenhet, som skall förse landets livsmedels- och dagligvaruindustri med flexibla förpackningar. Beslutet är en följd av en kraftigt ökande export till Vietnam av flexibla förpackningar från Huhtamakis fabrik i Thailand.
- Det här projektet är mycket spännande , kommenterar Huhtamakis CEO Timo Peltola från huvudkontoret i Åbo, Finland. Vår verksamhet i Thailand har varit en stor succé, där vi tredubblat kapaciteten och mer än fördubblat vår marknadsandel på fem år. Den framgången tror jag vi kan upprepa i Vietnam, som är inne i en kraftig tillväxtsperiod.
Anläggningen i Vietnam skall byggas i närheten av Ho Chi Minh City (fd Saigon ) i södra Vietnam och den beräknas vara i drift i början av nästa år.
En tredje större investering skall Huhtamaki göra i USA, där man skall bygga en anläggning för filmblåsning och silikonisering i anslutning till sin flexibla förpackningsfabrik i Malvern, Pennsylvania. Anläggningen beräknas kosta 13 miljoner euro och driftstart är satt till november 2003.
Huhtamaki har en speciell filmdivision, baserad i Forchheim i Tyskland, som tillverkar och marknadsför polyolefinbaserade releasefilmer. Divisionen har haft en kraftig tillväxt, där speciellt den nordamerikanska marknaden fått en allt större andel.
- Med en egen fabrik i USA kan vi betjäna våra nordamerikanska kunder snabbare , säger Walter Günter, chef för Huhtamakis filmdivision, och vi får också bättre möjligheter att skapa nya kund- och affärsrelationer. En del av produktionen kommer dessutom att användas i våra egna flexibla förpackningsapplikationer, som produceras på plats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094