23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Huhtamaki investerar världen runt

Huhtamaki
I Moskvaområdet skall Huhtamaki investera cirka 5 miljoner euro på en ny tillverkningsenhet för fiberbaserade äggförpackningar. Anläggningen skall uppföras i anslutning till den fabrik för styva förpackningar, som man redan har på plats. Med hjälp av Huhtamakis patenterade Leotech-teknik för formstöpning av fibermassa skall anläggningen förse den snabbt växande storköpsmarknaden i Moskvaregionen och andra storstadsområden i västra Ryssland med moderna äggförpackningar.
Anläggningen beräknas kunna tas i drift i slutet av år 2003.
I Vietnam skall Huhtamaki investera cirka 20 miljoner euro i en tillverkningsenhet, som skall förse landets livsmedels- och dagligvaruindustri med flexibla förpackningar. Beslutet är en följd av en kraftigt ökande export till Vietnam av flexibla förpackningar från Huhtamakis fabrik i Thailand.
- Det här projektet är mycket spännande, kommenterar Huhtamakis CEO Timo Peltola från huvudkontoret i Åbo, Finland. Vår verksamhet i Thailand har varit en stor succé, där vi tredubblat kapaciteten och mer än fördubblat vår marknadsandel på fem år. Den framgången tror jag vi kan upprepa i Vietnam, som är inne i en kraftig tillväxtsperiod.
Anläggningen i Vietnam skall byggas i närheten av Ho Chi Minh City (fd Saigon) i södra Vietnam och den beräknas vara i drift i början av nästa år.
En tredje större investering skall Huhtamaki göra i USA, där man skall bygga en anläggning för filmblåsning och silikonisering i anslutning till sin flexibla förpackningsfabrik i Malvern, Pennsylvania. Anläggningen beräknas kosta 13 miljoner euro och driftstart är satt till november 2003.
Huhtamaki har en speciell filmdivision, baserad i Forchheim i Tyskland, som tillverkar och marknadsför polyolefinbaserade releasefilmer. Divisionen har haft en kraftig tillväxt, där speciellt den nordamerikanska marknaden fått en allt större andel.
- Med en egen fabrik i USA kan vi betjäna våra nordamerikanska kunder snabbare, säger Walter Günter, chef för Huhtamakis filmdivision, och vi får också bättre möjligheter att skapa nya kund- och affärsrelationer. En del av produktionen kommer dessutom att användas i våra egna flexibla förpackningsapplikationer, som produceras på plats.









Finska förpackningskoncernen Huhtamäki Oyj – eller bara , som man numera kallar sig i sin marknadsföring – har beslutat om ett antal större fabriksinvesteringar runt om i världen till en sammanlagd kostnad av knappt 40 miljoner euro.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063