23948sdkhjf

Stål står sig

Den europeiska organisationen APEAL, som representerar tillverkare av förpackningsstål, har offentliggjort resultatet av en internationell, konsumentinriktad attitydundersökning. Undersökningen slår – föga förvånande - fast att stål upplevs som " modernt och trendigt ", uttrycker " kvalitetskänsla " och finns i " innovativa förpackningslösningar ".
Men det intressanta med undersökningen är nog hur totalt olika en förpacknings material bedöms på olika delar av världsmarknaden. Medan t ex européerna sätter enormt värde på förpackningsfunktionen, tycker japanerna att återvinnbarhet är ett absolut huvudkriterium vid förpackningsvalet. Stålet tycks ha större möjligheter till en renässans som förpackningsmaterial i de mogna och sofistikerade marknader, där t ex dryckesburkar av stål reflekterar modern livsstil och hightech, än på de marknader, som egentligen ännu inte kommit ut ur "konservburkseran" och därför lever med stål i form av "bleckplåt" sedan länge.
Hela undersökningen finns på APEAL:s hemsida. Klicka här!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078