23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stål står sig

Den europeiska organisationen APEAL, som representerar tillverkare av förpackningsstål, har offentliggjort resultatet av en internationell, konsumentinriktad attitydundersökning. Undersökningen slår – föga förvånande - fast att stål upplevs som "

modernt och trendigt

", uttrycker "

kvalitetskänsla

" och finns i "

innovativa förpackningslösningar

".

Men det intressanta med undersökningen är nog hur totalt olika en förpacknings material bedöms på olika delar av världsmarknaden. Medan t ex européerna sätter enormt värde på förpackningsfunktionen, tycker japanerna att återvinnbarhet är ett absolut huvudkriterium vid förpackningsvalet. Stålet tycks ha större möjligheter till en renässans som förpackningsmaterial i de mogna och sofistikerade marknader, där t ex dryckesburkar av stål reflekterar modern livsstil och hightech, än på de marknader, som egentligen ännu inte kommit ut ur "konservburkseran" och därför lever med stål i form av "bleckplåt" sedan länge.

Hela undersökningen finns på APEAL:s hemsida. Klicka här!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|