23948sdkhjf

98.000 chokladförpackningar lönade sig inte

En kioskägare i Borås har förlorat mot chokladjätten Marabou i en strid, som gällde 98.000 chokladförpackningar och till slut en bra bit över en halv miljon kronor.
Allt började för sex år sedan, efter att Marabou i en reklamkampanj erbjudit sina kunder värdecheckar på tio kronor, om de skickade in två pappersomslag från förpackningar till företagets nya kexchoklad.
Kioskägaren nappade, köpte 98.000 chokladbitar, tog av omslagen och paketerade om chokladen i plastpåsar, som han sedan sålde i sin kiosk…
Pappersomslagen skickade han in till Marabou, men företaget vägrade betala de 490.000 kronor i värdecheckar, som kioskägaren tyckte sig vara berättigad till. Kampanjen var endast riktad mot konsumenter, inte till handlare, hävdade Marabou.
Bägge parterna stämde varandra, men ingen vann tvisten i tingsrätten. Kioskägaren överklagade till Marknadsdomstolen och krävde nu chokladföretaget på 633.000 kronor.
I går kom utslaget från Marknadsdomstolen, som gav Marabou rätt. Det var uppenbart, att kampanjen endast var riktad till konsumenter, även om det inte stod så i klartext. Det innebär, att kioskägaren nu får betala företagets rättegångskostnader.
Han tar dock det hela med ro:
- Affärer är affärer. Ibland får man ge, ibland får man ta. Det är inte alltid det blir vinst i affärer, säger han i en kommentar.
Men det hela är inte slut med det.
Marabou har nämligen stämt honom för varumärkesintrång eftersom han sålde chokladen utan omslagspapper…
Kioskägaren vann visserligen detta mål i första instans, men Marabou har överklagat det utslaget till hovrätten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082