23948sdkhjf

3M fyller hundra och satsar på etiketter i Europa

Hundraårsjubilerande 3M gör en satsning i Europa via förvärvet av etikettfolieproducenten Smith & Mc Laurin. Målet är större flexibilitet för att möta kundens krav och önskemål. En ny serie etiketter, som klarar starka kemikalier, introduceras under året.
I och med förvärvet förs 3M:s etikettproduktion över från USA till fabriken i Hillington , Skottland. Det ger snabbare leveranser och snabbare anpassning till kundernas krav.
Inriktningen är plastetiketter, som ska hålla för permanent märkning av produkter med lång livslängd (5-10 år) och man skall nu introducera en ny serie etiketter av polyester, som kombinerar 3Ms häftämnesteknik med Smith & Mc Laurins top coating. Etiketterna är framtagna för produkter med höga krav på att motstå bevärliga kemikalier, exempelvis bromsvätska i motorutrymmen, etc.
3M fyller alltså dessutom 100 år i år. Jubilaren firar ett sekel fyllt av tusentals innovationer och uppfinningar, som de flesta av oss umgås med dagligen i vår vardag. De självhäftande Post-it -lapparna och olika sorters Scotch -tejp är kanske 3M:s mest kända produkter, men det började faktiskt med slippapper för ett sekel sedan.
Företaget grundades 1902 i svenskbygden Minnesota i USA av fem kompanjoner, som ville utvinna mineralen korund. Företagets exploateringar visade sig dock inte vara särskilt mycket värda, vilket ledde till att man i stället ändrade inriktning och satsade på att tillverka slippapper.
Det första slippappret kom 1902 och några decennier senare lanserades det första våtslippappret, som på sin tid var något av en sensation, eftersom det binder slipdammet och därmed minskar hälsoproblemen i industrin.
1925 kom nästa stora genombrott, då en ung laboratorieassistent, Richard Drew , uppfann maskeringstejpen, vilken underlättade arbetet för billackerarna.
Enligt historien kommer varumärket Scotch från en arg billackerare, som hade problem med att få maskeringstejpen att fästa. Han lär ha sagt till Richard Drew, att han kunde ta tillbaka tejpen till sina snåla skotska chefer - ”scotch bosses” - och be dem stryka på lite mer lim. Samme Drew uppfann fem år senare den första genomskinliga tejpen av cellofan.
- Det är de ständiga innovationerna, som i alla år drivit 3M, säger Inge Thulin , chef för 3M i Europa och Mellanöstern . Till exempel låter vi våra forskare använda 15 procent av arbetstiden till att jobba med helt egna projekt, där företagsledningen egentligen inte har någon större insyn.
Av 3M:s omsättning på 16,1 miljarder dollar går sju procent till forskning och utveckling. 6.500 forskare är anslutna tillföretaget, som förra året anmälde 450 nya patent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078