23948sdkhjf

Ölklassiker i ny skrud

Konkurrensen på ölmarknaden blir allt tuffare. Impulsköpen svarar för över 80 procent av våra ölinköp i dagligvaruhandeln. I butikernas och Systembolagens självbetjäningshyllor slåss varumärkena om konsumenternas uppmärksamhet. Designen har blivit ett allt viktigare vapen i kampen om konsumenternas gunst.
Nu kommer en helt ny design av Pripps Blå - Sveriges största öl och ett av våra mest kända varumärken. Designen ska få oss att tänka på sommar, frihet och gemenskap. Och köpa mer Pripps Blå förstås…
- Det som gör Pripps Blå så unikt är dess långa historia och starka koppling till sommar och hav. Det är få varumärken, som nästan alla vuxna svenskar har en relation till. Pripps Blå är ett av dem. ”En riktig Pripps Blå-sommar" har blivit synonymt med fint väder och positiva upplevelser, säger Göran Orre, informationsdirektör på Carlsberg Sverige.
Hela varumärket Pripps Blå genomgår en vitalisering. För någon månad sedan lanserades den första av tre nya reklamfilmer med musik av Uno Svenningsson. Och nu är det alltså dags för en ny förpackningsdesign.
Den nya designen är modernare och mer stilren, men har behållit de ursprungliga kärnvärdena. Den blå färgskalan har en tydligare roll än tidigare, himmel och hav möts på ett nytt sätt. Flaskans etikett återfår den klassiska femkantiga formen - som varit ett signum för Pripps Blå ända sedan ölet började tillverkas. Redan 1959 lanserades Pripps Export, vars etikett var blå och hade formen av en pentagon (fem kanter). Ölet kom därför att i folkmun kallas för Pripps Blå. Under årens lopp har den blå färgen och pentagonen spelat en central roll i designen.
Från och med början av maj ska de nya flaskorna och burkarna finnas i butikshyllorna. Omfattande konsumentundersökningar ger den nya designen högt betyg.
- Nu hoppas vi bara på John Pohlmans välvilja, så är den perfekta Pripps Blå-sommaren ett faktum, avslutar Göran Orre.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063