23948sdkhjf

Tillverkarna känner hotet från handelns egna varumärken

Handelns växande andel av egna märkesvaror, sk "Private Brands", ute i livsmedelsbutikerna skrämmer tillverkarna enligt tidningen Fri Köpenskap .
Man hänvisar till en undersökning av Cap Gemini Ernst & Young , som visar att 75 procent av de tillfrågade leverantörerna känner sig hotade av handelns makt.
Studien bygger på enkätsvar från 220 toppchefer och djupintervjuer med 65 högre chefer inom dagligvarubranschen i 19 länder i Europa, Nordamerika samt Sydostasien och Australien. Enligt studien kommer handlarna framöver inte att köpa enskilda produkter och sortiment. I stället kommer de att köpa och kontrollera hela processen, från råvara till slutprodukt. Majoriteten av de tillfrågade tror dock inte, att "Private Brands" kommer att slå ut så kallade A-brands, de stora varumärkena.
- Det finns en risk att mångfalden kommer att försvinna. Tidigare hade vi upp till fem varumärken i hyllorna, de som nu får stryk är trean, fyran och femman, när handeln sätter in egna märken. Det handlar oftast om mindre företag som får det tufft, säger DLFs nye ordförande Bo Lundquist .
Enligt undersökningen är det främst färskvaror som drabbas, eftersom det inte finns så många starka varumärken i den genren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095