Handelns växande andel av egna märkesvaror, sk "Private Brands", ute i livsmedelsbutikerna skrämmer tillverkarna enligt tidningen
Fri Köpenskap.
Man hänvisar till en undersökning av
, som visar att 75 procent av de tillfrågade leverantörerna känner sig hotade av handelns makt.
Studien bygger på enkätsvar från 220 toppchefer och djupintervjuer med 65 högre chefer inom dagligvarubranschen i 19 länder i Europa, Nordamerika samt Sydostasien och Australien. Enligt studien kommer handlarna framöver inte att köpa enskilda produkter och sortiment. I stället kommer de att köpa och kontrollera hela processen, från råvara till slutprodukt. Majoriteten av de tillfrågade tror dock inte, att "Private Brands" kommer att slå ut så kallade A-brands, de stora varumärkena.
- Det finns en risk att mångfalden kommer att försvinna. Tidigare hade vi upp till fem varumärken i hyllorna, de som nu får stryk är trean, fyran och femman, när handeln sätter in egna märken. Det handlar oftast om mindre företag som får det tufft, säger DLFs nye ordförande
.
Enligt undersökningen är det främst färskvaror som drabbas, eftersom det inte finns så många starka varumärken i den genren.