23948sdkhjf

Europas största OPP-linje invigd

Det hela startar med en gigantisk extruder, som pressar ut en folie på 1,4 meters bredd och slutar med en bredd på 10 meter i tjocklek mellan 18 och 25 my, beroende på användning, uppspolad på gigantiska stålkärnor. Filmen sträcks först i längdriktningen och sedan på bredden. Efter detta skärs filmen till i lämpliga bredder och stora delar av det producerade metalliseras och/eller beläggs med lacker, som höjer barriärvärdet.
Det här är en enkel förklaring av produktionsprocessen för en linje, som producerar folier av BOPP – biaxialt orienterad polypropen.
Det handlar om den största filmlinjen i Europa och den finns hos ExxonMobil och deras fabrik i Brindisi i södra Italien. I slutet av februari skedde den officiella invigningen av denna linje, som började byggas 1999 och stod klar i början av förra hösten. Linjen är i högt automatiserad och körs med ett minimum anställda.
Den nya linjen tillför företaget runt 20.000 ton folier BOPP om året. Investeringen ligger på runt 50 miljoner Euro. Totalt har Exxon Mobil Plastics Europé en kapacitet på cirka 127.000 ton vid sina fabriker i Virton, Belgien, Kerkrade, Holland och i Brindisi.
- Vi har gjort den här investeringen, trots att vi befinner oss på en svår marknad just nu, sade Carlo Ranucci, som är VD för den europeiska verksamheten i samband med invigningen. Trots detta kommer vi att satsa vidare här nere i Brindisi, bland annat hoppas vi kunna komma upp i produktionshastigheter på runt 400 meter per minut. I dag ligger den på 300.
Hastighet är viktigt, enligt Ranucci, inte bara maskinhastighet, utan även tiden ut till marknaden.
- Förpackningen är tyvärr den produkt i hela produktionskedjan för en vara, som har längst leveranstid, säger han. Vi måste bli bättre och snabbare på att svara upp till marknadens krav.
Dessutom vill Ranucci ha mer pengar från FMCG-industrin. Inte så konstigt kanske, men han sade att FMCG-industrin i Europa varje år spenderar 35 miljarder dollar på marknadsföring och om industrin kunde få en miljard av dessa, skulle mycket vara vunnet. Förpackningen är trots allt en viktig marknadsföringskanal.
- Vi ser, trots det svåra läget, en ljus framtid, och kommer att släppa en hel del nyheter inom en inte allt för lång framtid. En del kommer att kunna ses redan på Interpack, avslöjade Ranucci.
Den samlade europeiska förbrukningen ligger på cirka 675.000 ton per år. 80 procent av företagets produktion säljs till konverterare, som trycker och laminerar och säljer den vidare till livsmedelsproducenter. De resterande 20 procenten går till non-flexibel förpackningar, dvs tejp, kartonglaminering, etiketter, blomfolie och liknande. ExxonMobil har dessutom fyra liknande fabriker i USA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063