23948sdkhjf

Tyska konsumenter positiva till nedbrytbara förpackningar

Konsumenternas medvetenhet om världens största testprojekt för biologiskt nedbrytbara förpackningar, som pågår i Kassel, är extremt hög efter projektets första fem månader. 61 procent av alla konsumenter i testområdet är medvetna om de nya materialen. 80 procent av de, som köpt de nya produkterna, klassar de nedbrytbara förpackningarna som mycket bra och kommer att köpa dem igen. Detta framgår av en undersökning bland 600 konsumenter i Kassel, en undersökning gjord av factx i Köln.
Projektet finansieras av det tyska konsument- och jordbruksdepartementet och mer än 30 företag deltar. Däribland BASF, Cargill, Dow, Natura, Meggle, Klöckner Pentaplast, Autobar, Apack, Eastman Chemical, Interseroh, Trespaphan, Fardis, UPM, Biotec och Novmont.
Sedan maj i år har 80 detaljhandlare i Kassel, inklusive kedjor som EDEKA och REWE, tegut och dm drogereimarkt distribuerat cirka ett dussin produkter packade i komposterbara förpackningar baserade på förnyelsebara råvaror som korn eller potatis. Konsumenternas efterfrågan är mycket stark, när priset är jämförbart med ”traditionella” alternativ. Och undersökningen visar också att en tredjedel av konsumenterna är villiga att betala mer för biologiskt nedbrytbara förpackningar. En yoghurtförpackning kan få kosta 5 Eurocent mer, utan att det skulle påverka inköpsvanorna. För en bärkasse av plast kan man tänka sig att betala 15 cent i stället för nuvarande 10 cent för en icke nedbrytbar. Priser över dessa nivåer dämpar köplusten.
De bionedbrytbara förpackningarna samlas in som kompostavfall tillsammans med organiskt köks- och trädgårdsavfall. För närvarande pågår analyser om hur sorteringen fungerar. Om det visar sig fungera väl, kan samma system komma att spridas till resten av Tyskland.
Försöket kommer att pågå över år 2002 och fler förpackningar kommer att släppas på marknaden. Så här långt handlar det om bärkassar och små påsar eller tråg för potatis, äpplen, tomater och andra frukter och grönsaker. Dessutom kan handlarna ta hem smör packat i nedbrytbar film, transparenta tråg för delikatessprodukter, filmomslag för blommor och presenter och krukor för färska kryddor. Ett postorderföretag har sänt ut sin katalog med en nedbrytbar film runt. Totalt har 1,5 miljoner förpackningar hunnit ut på marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064