23948sdkhjf

Tetra Laval bjuder 15 miljarder för Sidel

Tetra Laval har lagt ett bud på franska Sidel, ett bud som stannar på 15 miljarder och som enhälligt rekommenderas av det franska bolagets styrelse. Sidel har 4.000 anställda och omsatte förra året drygt 9 miljarder kronor. Produktionen omfattar både förpackningar och maskiner, främst formblåsningsmaskiner för PET-förpackningar och det är denna sista del som främst intresserar Tetra Laval.
”Fram till nu har vi inte haft någon styrka när det gäller maskindelen i vår verksamhet. Sidel är ett av världens ledande företag när det gäller maskiner för produktion av PET-flaskor och det är dem vi vill åt”, säger Jörgen Haglind som är informationsdirektör på Tetra Laval till Finanstidningen.
Det är ingen hemlighet att Tetras intåg på plastsektorn har varit betydligt tuffare än man väntat sig, man försöker få fotfäste på en marknad som är betydligt mer konkurrensutsatt än vätskekartongmarknaden, och det finns en del som tyder på att organisationen inte varit förberedd på detta. Nyligen skedde också stora organisationsförändringar i plastdivisionen. Sidel kan vara en dörröppnare.
Tetra Laval är beredd att betala 50 Euro per Sidelaktie. Budtiden ligger mellan den 9 april och 16 maj. Under den perioden hoppas Tetra Laval få ihop strax över 50 procent av aktierna för att kunna genomföra affären. Man räknar inte med att få problem med konkurrensmyndigheterna även om Sidel, som även säljer plastförpackningar, kommer att konkurrera med Tetra Laval på flera områden. Om allt går vägen genomförs affären den 5 juni. ”På köpet” får man dessutom den världsledande tub- och tubmaskinstillverkaren Norden Pac med bas i Kalmar.
År 2000 var inget bra år för Sidel, som visserligen ökade omsättningen med 16,7% jämfört med 1999 och nådde 1025 miljoner Euro. Vid en konstant växelkurs var ökningen 13,2%. Resultatet blev 70,8 miljoner Euro mot 112,5 miljoner 1999. Resultatet speglar enligt företaget en negativ trend i produktmixen. Tillväxten är störst i de minst vinstgivande sektorerna. Dessutom gick vissa företag i gruppen direkt dåligt. Försäljningen ökade annars i alla geografiska områden utom i Nordamerika.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063