23948sdkhjf

Kostnaderna kommer att avgöra aseptisk PET i USA

Det cirkulerar starka rykten i USA att Coca-Cola har börjat se på lansering av mjölkbaserade och lågsyrade drycker och även Pepsi förväntas haka på om det blir allvar. En sådan satsning skulle innebära ett ökat behov av aseptiska PET-förpackningar, förpackningar som klarar att hålla produkterna färska på butikshyllan i rumstemperatur. Många frågar sig dock om PET-industrin har möjlighet att klara leveranser till acceptabla kostnader.
Den aseptiska teknologin är inte klar för lågsyrade produkter, säger man från PTI Europe. Investeringarna i en komplett linje för aseptisk PET är dessutom mycket hög. PTI:s chef säger att aseptisk PET kan matcha vätskekartongförpackningar på flera punkter som t ex ljus- och syrebarriär.
Det finns dock andra synpunkter på detta också. Promac SpA, som är en ledande tillverkare av aseptiska fyllningsutrustningar, säger att aseptisk PET är här för att stanna.
Kanske vore det bättre att skippa förpackningarna för Coca-Cola. Ett annat rykte säger nämligen att man på fullt allvar håller på och ser på system där hushållen får sin cola direkt ur en kran på köksbänken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.345