23948sdkhjf

Heinz satsar hårt på ståpåsar

Ståpåsar blir en allt populärare förpackning och jättekoncernen Heinz har insett dess fördelar. Förra hösten överraskade man genom att lansera sin Star-Kist tonfisk i en ståpåse rymmande 200 gram. Det är en folielaminerad påse med en mycket noggrann förslutning. Några månader senare kom konkurrenten ConAgra med en liknande påse till sitt märke Bumble Bee.
Nu testar Heinz även ståpåsar för djupfrysta livsmedel. Här dominerar som bekant kartongförpackning och vanliga plastpåsar. Heinz har ett varumärke som heter Ore-Ida med ett fyrtiotal olika produkter, t ex pommes frites. I Phoenix och Denver kör man nu tester med ståpåsar för alla produkter. Man säljer många av produkterna i stående frysskåp och då står naturligtvis en sådan här påse fram mycket bättre. I en liggande frysdisk kan påsen läggas och ändå få klart dominerande roll bland alla andra produkter.
Påsen man använder kallas ZipCrisp och tillverkas i storlekar mellan 150 gram och 2 kg på en vertikal form/fill/seal utrustning från Bosch Packaging. Påsen är försedd med ett blixtlås från ITW Minigrip och tillverkas av ett laminat bestående av en på baksidan tryckt PET och en trelagers coextruderad film (LLDPE/POLYAMID/LLDPE).
Ore-Ida har köpt 56 form/fill/seal maskiner för detta, medvetna om att de kan användas till annat om försöket av någon anledning skulle misslyckas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063