23948sdkhjf

Dekorerat källvatten från Norge

Allt mer vatten säljs på flaska, trots att det egentligen inte finns något större behov för det här uppe i norr, där vårt kranvatten normalt är av hög kvalitet. Ringnes i Norge säger i ett pressmeddelande att det först var på mitten av 90-talet som norrmännen började köpa vatten. Förra året köpte man 80 miljoner liter vatten, en ökning med hela 8,1% sedan 1998. I genomsnitt drack varje norrman 18 liter köpt vatten, vilket i och för sig inte är mycket i förhållande till kontinenten. I takt med förbrukningsökningen tillskrivs även förpackningen allt större intresse. Ringnes lanserar nu sitt s k Imsdalvatten på en ny, 60 cl PET-flaska med sportförslutning, en ny förlutningstrend som vinner allt större marknad. I Imsdals policy finns ”Kilden til et renere liv” och därför har man beslutat att anmäla flaskan till Resirk för återvinning. Flaskan har därmed en pant på 2,50 norska kronor.Satsningen på förpackningen framgår även av designen/dekoren. I nederkant har flaskan försetts med konturer av en bergskedja. Nog känns det lite andefattigt med tanke på att det var flera år sedan Evian gick i bräschen med en flaska med konturerna av en alpkedja, dock i toppen på flaskan. Inget ont om designen i sig som är tilltalande, men fantasin verkar inte har varit på topp hos designavdelningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071