23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Plastmaterialen får en allt mer dominerande roll

Enligt en färsk marknadsundersökning genomförd av Market Tracking International (MTI) förstärker plastmaterialen sin dominerande roll som förpackningsmaterial till kosmetik- och hygiensektorn.Rapporten heter World Cosmetics & Toiletries Packaging 2000-2005 och i den uppskattar man att cirka 56 miljarder förpackningar användes av kosmetik- och hygiensektorn i världen under 1998. Då omfattas alla materialgrupper. Cirka 55% av dessa var tillverkade av plast. År 2005 väntas antalet förpackningar vara uppe i 73 miljarder och plast kommer att svara för 61%. Plast har fördelar framför glas när det gäller användning i badrum. Dessutom har plastmaterialen stor flexibilitet vilket uppskattas av det stadigt ökande antalet köpare av den här typen av förpackningar.Det globala värdet på kosmetik- och hygienförpackningar 1998 uppskattas till 8,5 miljarder dollar och väntas i år nå 9 miljarder dollar. År 2005 kan vi räkna med ett värde på 10,5 miljarder dollar. 1996 var tillväxten i den här sektorn svag, men 1997 tog den fart och låg på 9% för att sedan 1998 gå ned till 7% och till 5,7% 1999 då världsekonomin var pressad. Marknaden mättas allt mer i västländerna, men potentialen är fortsatt stor i Asien, Latinamerika och Östeuropa. Speciella tillväxtprodukter är hudvård, hårprodukter och färgkosmetika.Den föreslagna sammanslagningen av Alcan, Pechiney och algroup hade skapat en klar marknadsledare på området med uppskattningsvis 18% marknadsandel, men sammanbrottet i förhandlingarna i april i år gör att Pechiney och algroup behåller sina positioner. Pechiney, med sina dotterbolag Cebal och Techpack International är för närvarande marknadsledande med en global andel på 11%.Världsmarknaden för kosmetik- och hygienprodukter uppskattades vara värd 177,6 miljarder dollar 1998 i handelsledet. Värdet på marknaden föll med cirka 3% i dollar detta år, på grund av bakslaget i ekonomin i Asien. Sedan 1994 har dock den totala tillväxten varit 17,7%.Den här rapporten kan beställas via Packmarknaden Nordica. Priset är 1 490 pund. Andra omfattanden rapporter från MTI är European Food Packaging 2000, Packaging MarketFile, World Packaging Companies 1999, Packaging in Asia-Pacific 1998-2006 och World Drinks Packaging 1998. Samtliga titlar kan beställas via Packmarknaden Nordica.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|