23948sdkhjf

Wellpappindustrin slår tillbaka

Wellpappindustrin, via Svenska Wellpappföreningen, SWIF, kör för närvarande en intensiv kampanj mot kunder och press, där man påtalar wellpapplådornas fördelar i transporterna till detaljhandeln framför de retursystem med lådor av plast som är på väg in på marknaden nästa år. Kampen har länge varit hård mellan wellpapp och plast i denna fråga, och bägge har sett sig som självklara vinnare.Wellpappbranschen har under året lanserat SWIF 2000, ett system med wellbackar som samtliga leverantörer enats kring. Det är fördelarna med detta system man nu för ut till kunderna under rubriker som:"Var rädd om Dina anställda och om miljön" eller "Ge inte bort Ditt goda namn". I breven pekar man t ex på att en normal plastback i storleken 600 x 3400 mm väger ca 3 gånger så mycket som en wellpappback i motsvarande storlek. Varje gång personalen lyfter en plastback tvingas han eller hon lyfta minst ett kilo i onödan.Man pekar också på att plastbacken innebär att varje lastbil kan ta mindre varor med sig. I Europa kan varja lastbilsekipage lasta 1600 kg mindre varor och i Sverige 2300 kg mindre varor vid varje transport om man väljer plastbackar i stället för wellpappbackar. Hurman har räknat framgår av brevet.I ett annat brev påpekas att varor i plastbackar blir anonyma. En wellpapplåda kan förses med läckra tryck som framhäver det allt viktigare varumärket.Ja, kampen fortsätter alltså. Nu väntar vi bara på ett svar från Svenska Retursystem som administrerar plastbacksystemet. För så här kan det väl inte vara, eller hur? Eller kan det det? Skall man gå efter vad som skett tidigare i den här kampen kommer plastförespråkarna att kunna motbevisa allt. Vi väntar med spänning!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109