23948sdkhjf

PLMs brittiska ägare på ny shoppingrunda

Brittiska Rexams koncernchef Rolf Börjesson ger sig nu ut på ny köprunda med 10-12 miljarder kronor på fickan. Detta efter förvärvet i vintras av svenska PLM för drygt 7 miljarder kronor. Detta för att försöka stärka ställningen som ett av världens tio största förpackningsföretag inom konsumentprodukter.- Och vi kan köpa utan att behöva fråga våra aktieägare om nytt kapital. Hela summan kan hamna hos vår dotter PLM om det är rätt företag som är till salu. Vi finns till exempel inte i Storbritannien, Spanien eller Italien med våra dryckesburkar, säger Rolf Börjesson, som var chef för PLM innan han 1996 gick över till Rexam och efter tre år var med och köpte sitt gamla företag. PLM svarar nu för en dryg tredjedel av Rexams omsättning, 343 av 943 miljoner pund (ungefär 4,6 miljarder svenska kronor respektive 12,5 miljarder kronor) och cirka en fjärdedel av rörelseöverskottet, 26 av 108 miljoner pund (PLM övertogs den 2 februari).PLMs omsättning ökade under första halvåret med 4 procent samtidigt som rörelseöverskottet ökade med 15 procent. Samtidigt steg koncernens försäljning med 23 procent, rörelseöverskottet med 21 procent och vinsten före skatt med 2 procent till 89 miljoner pund. Rexam förutskickar redan nu att förra årets utdelning på 14,1 pence kommer att höjas.- Andra halvåret har börjat bra. Problemet är Ryssland där vi har under 20 procents kapacitetsutnyttjande på den burkfabrik PLM byggde utanför Moskva. Vi har tagit 26 Mkr i förlust på Ryssland första halvåret. Men vi har inga planer på att stänga fabriken, då är det risk att vi ångrar oss om två till tre år. Vi tror att det vänder uppåt efter nästa års presidentval, säger Rolf Börjesson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063