23948sdkhjf

SCA Packaging lägger fram vinstökningsprogam

SCA Packaging har tagit fram ett åtgärdsprogram löpande över fem år med syfte att öka vinsten i västeuropa. Företaget har i dag en marknadsandel här på 12% och cirka 10 000 anställda i mer än 100 företag i 14 länder. Den årliga försäljningen ligger runt 15 miljarder kronor. Orsaken till åtgärderna är enligt företaget de allt större kraven från kunderna. Det gäller att kunna ställa upp med produkter, bra priser och service. Trenden mot allt större kundgrupperingar är tydlig, de riktigt stora kunderna representerar i dag 35% av den europeiska marknaden, och de använder sin storlek för att sätta press på leverantörerna. SCA Packaging inser att man måste anpassa sig till dessa krav. Målsättningen är i första hand att optimera försäljningsmarginalerna i stället för att maximera volymerna. 1% ökning av priset på wellpapp motsvarar 4% ökning i volym. Det nya åtgärdsprogrammet skall ge företaget bättre kontroll över priserna. Man arbetar både övergripande och på de lokala marknaderna. I Tyskland, som är den största marknaden, pågår ett rigoröst vinstförbättringsprogram. Bättre marginaler, kostnadsreduceringar och investeringar är nyckelorden. Man minskar storleken på företaget och antalet anställda. Man strävar också efter att öka marknadsandelarna via uppköp. En speciell grupp inom företaget analyserar de 20 största förpackningsproducenterna i Europa och de 20 största pappersproducenterna. Man ser på vinster och kompatibilitet med SCA. Källor inom företaget talar om en fördubbling av SCA Packagings storlek inom fem år. Parallellt med uppköpsstrategin finns också planer på utförsäljning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063