23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Plastpåsen gör comeback – men kunder håller fast vid flergångskassar

Försäljningen av plastpåsar har ökat markant efter att den tidigare skatten avskaffades förra året. Men enligt Willys, Ica och Lidl har svenskarna i stor utsträckning vant sig vid mer hållbara alternativ.

Ett år efter att den omstridda plastpåseskatten togs bort ser dagligvarukedjorna en tydlig ökning i försäljningen av plastpåsar.

Skatten infördes 2020 av den då S-ledda regeringen i syfte att minska plastförbrukningen till EU:s mål om 40 plastbärkassar per person och år. När den togs bort hade svenskarna reducerat användningen till 13 påsar per person, den lägsta siffran sedan 2017, enligt Naturvårdsverket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|