23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svag konsumtion spiller över på etikettproducent

Etikett- och förpackningsleverantören Nilörngruppen har haft en tuff period med svag efterfrågan på kläder, stora lager i värdekedjan och en IT-attack.

Det skriver Affärsvärlden som ser att det finns tecken på svag återhämtning efter årets andra kvartal.

Nilörngruppen uppges ha haft ett par år med varierande utveckling. Pandemiåret 2020 blev svagt följt av två rekordår 2021-2022.

Enligt tidningen drevs dock en del av tillväxten av lageruppbyggnad i tillverknings- och återförsäljarleden.
När räntorna sedan steg och efterfrågan på kläder minskade i slutkundsledet blev de stora lagren ett problem. Många av Nilörngruppens kunder drog då ned på sina beställningar och 2023 föll omsättningen 8 procent medan rörelsemarginalen halverades.

På detta drabbades bolaget av en cyberattack i början av augusti då de mest affärskritiska systemen stängdes ner ungefär en vecka, med uteblivna leveranser som följd.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093