23948sdkhjf

Livsmedelsbranschen i rampljuset för EU:s nya plaståtervinningsmål

Den globala e-handelsmarknaden för mat och dryck har till följd av pandemin växt snabbare än någon annan kategori. Nya vanor som konsumenter skaffat sig håller sig fast och resulterat i en fortsatt hög tillväxttakt för matinköp på nätet. Behovet av hållbara och innovativa livsmedelsförpackningar är stort, inte minst för EU:s höga ambitioner för förebyggande av förpackningsavfall, som förväntas bli alltmer krävande.


Förpackningar är det största användningsområdet av plast, vilket utgör cirka 30 procent av plastflödet i Sverige. Inom förpacknings- och livsmedelsbranschen finns därmed en stor potential att minska och förbättra plastanvändningen för olika förpackningsnivåer, där hygienkrav och lagstiftning inte begränsar marknadens efterfrågan på en återvinning...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Packnet och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109