23948sdkhjf

Undersökning: Konsumenter letar aktivt efter återvinningsinstruktioner

En ny studie visar bland annat kraftfullt samband mellan förpackningars återvinningsbarhet och konsumenternas köpmönster.

Det är den globala förpackningsaktören Amcor som låtit genomföra en studie kring hur förpackningars hållbarhetspåståenden påverkar europeiska konsumenter. Drygt 3000 personer i UK, Italien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Polen har svarat och bland annat framkommer att 84 % av konsumenterna aktivt letar efter återvinningsinstruktioner på förpackade produkter. 60 % svarar att återvinningsinstruktioner och hållbarhetssymboler påverkar deras köpbeslut på ett positivt sätt.

Andra viktiga slutsatser i studien är:

  • Global uppvärmning är den miljöfråga som konsumenter upplever som viktigast, 52 % har svarat detta. Undersökningen genomförs var tredje år och 2020 var denna siffra 45 %.
  • En femtedel (21 %) tycker att plastföroreningar är den viktigaste miljöfrågan och det är en nedgång från 32 % 2022.
  • Hela 96 % av de italienska konsumenterna kollar återvinningsinstruktioner innan de köper något.

En sak som tydligt kommer fram är att hållbarhetsmärkningar från tredje part måste vara lätta att förstå. Studien visar att hela 80 % av konsumentkåren inte förstår vad en enskild hållbarhetssymbol/-logotyp betyder. Endast 5 % av konsumenterna är beredda att betala mer för en produkt för att den har en hållbarhetssymbol, men den siffran stiger till 20 % om symbolen kompletteras med en skriven förklaring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094