23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Apotea: ”Anpassa transportförpackningar till e-handeln”

300 pallar fulla med varor, det är vad Apotea tar emot dagligen. Oftast sker leveranserna i små förpackningar anpassade till butikshandeln. Men nu intensifiera Apotea arbetet med att få sina leverantörer att anpassa sina transportförpackningar till e-handeln.

E-handeln står för en allt ökande andel av försäljningen, trots det är transportförpackningar fortsatt anpassade till butikshandeln. 2020 fasade Apotea ut onödiga plasttråg som resulterade i ett sparande på cirka sex kilo plast per pall, vilket fram tills idag motsvarar 20 ton totalt.

– De flesta logistikflöden och emballage i vår bransch är anpassade för de fysiska butikernas behov och produkter levereras i små kvantiteter och extra ytterförpackningar. I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig. Vi kräver idag att våra leverantörer ska packa och leverera i större kartonger, i bästa fall en förpackning motsvarande en hel pall, det vi kallar E-handelspall. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan, säger Pär Svärdson, vd Apotea, i pressmeddelandet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11