23948sdkhjf

Vad har E-handlaren i lådan?

| Medlemsnyhet | Företag Arapak AB

Producenterna inom E-handeln måste bli bättre på att exponera sina varumärken

När vi gör våra dagliga inköp i affären tar vi för givet att förpackningen är hel, informativ och tilltalande.

Dagligvarorna utkämpar en kamp på butikshyllan om att synas och bli utvalda.
De som inte säljer, oavsett hur bra varan är, plockas bort ur sortimentet.

Färre stora leverantörer av olika varumärken tränger ut de mindre producenterna för att affärerna ska kunna hålla lägre priser.

Innehållet likriktas dessutom till smak och form, så att varorna ska kunna produceras i stora fabriker, ofta utomlands, där de stora marknaderna finns.

In kommer då E-handeln, kanske inte som en reaktion på just detta, men för att utvecklingen kommit så långt att vi inte alltid måste personligen uppsöka en affär för våra inköp.

Valfriheten har ökat, men med den ”brusnivån” där stora aktörer och grossister blir de som styr inriktningen och de mindre försvinner i mängden.

 

De små och medelstora producenterna inom E-handelns har därför därför en stor utmaning.

När det gäller många av dagens E-handelsförpackningar ligger utvecklingen långt efter det som rått inom ex. livsmedelsbranschen i många år.

Där är det självklart att den matkasse du bär hem också har affärens logga.

E-handelsförpackningarna ses idag ofta som rena transportlådor och som ett nödvändigt ont som kostar pengar.

I de fall de har en dekor på utsidan, så är den ofta torftig och/eller bär grossistens namn istället för namnet på den som producerat själva varan inuti.

Insikten om att E-handelsförpackningarna exponeras för många potentiella kunder under sin resa från producent till återvinningen måste bli starkare.

Varje producent inom E-handeln borde självklart ha sitt eget produktnamn med tilltalande dekor på utsidan av förpackningen som bärs hem från utlämningsstället eller körs hem till dörren.

Det lokalproducerades fördelar med korta fysiska avstånd till marknaden ska samagera med korta ledtider hos förpackningsproducenten.

Du kan idag beställa 50 st läkemedelsförpackningar med eget tryck och få dem packade och klara inom en vecka.
Vi är inte där ännu med E-handelslådorna, men den riktningen är den enda möjliga för de små och medelstora producenterna inom E-handel om de ska finnas kvar.

Tänk om jultomten bara kom med bruna lådor.

Reklam finns till för att det fungerar.

Varumärket är allt.


Raul Svärd

VD, Arapak AB


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Arapak AB

Skepptuna Borgen 299
195 93 Märsta
Sverige
Arapak AB

Sänd till en kollega

0.152