23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Övergång från metall till plast är en klar succé

Tomatpuré säljs traditionellt på burk men nu har en storspelare på livsmedelsmarknaden gått över från metall till plast i samarbete med Berry Superfos. Resultatet är över förväntan.

Tomatpuré är en fast ingrediens i många rätter och det är en klassisk vara som konsumenten alltid har hemma i köket. Så är det också i Brasilien där en av de största livsmedelsproducenterna, Cargill Brazil, i över 75 år har sålt en mycket populär tomatpuré på burk − den traditionella förpackningen för denna produkt.

Även om Cargill Brazil förespråkar traditioner har burken nu bytts ut mot en plastbägare. I samarbete med plastförpackningsproducenten Berry Superfos har företaget, som ägs av det amerikanska konglomeratet Cargill, gått över från metall till plast för tomatpurén ”Elefante”.

Framgångsrik övergång från metall till plast
Enligt Brayan Luque, produktchef på Cargill Brazil, var tiden kommen för att prova något nytt:

”Vår tomatpuré ”Elefante” är välkänd bland konsumenter i hela Brasilien och har varit det i årtionden. Vi ville att få in en frisk fläkt i denna populära produkt och det var ett modigt beslut att byta ut den traditionella burken mot en plastbägare. Lyckligtvis har det visat sig vara ett klokt val som har gett oss ett framgångsrikt resultat.”

Plastbägaren skyddar smak och färg
Den nya plastbägaren från Berry Superfos har ett lock som är enkelt att ta av och sätta på igen. Kvaliteten på lock och bägare betyder att tomatpurén behåller sin smak under lång tid − även efter öppning.

Kan användas om och om igen i hemmet
En annan klar fördel är plastbägarens ovala form som gör det enkelt att få ut hela innehållet och därmed minska matsvinnet. Dessutom är bägaren gjord av det återanvändbara materialet PP (polypropen).

När bägaren är tom kan konsumenterna fortfarande ha nytta av den, t.ex. för att förvara livsmedel i. På sociala medier delar konsumenterna med entusiasm hur de om och om igen använder de tomma bägarna till olika ändamål.

”Vi är mer än nöjda med hur konsumenterna har tagit emot den nya bägaren. Idén var att uppdatera det visuella utseendet för vår ”Elefante”-tomatpuré − inte nödvändigtvis öka försäljningen − men det är precis vad som har skett − månad efter månad,” säger en begeistrad Brayan Luque.

En marknadsledare med teknisk expertis − därför Berry Superfos
På frågan om varför valet föll på Berry Superfos svarar han:

”Cargill Brazil var på jak efter en leverantör med teknisk expertis inom termoformning och innovativt barriärskydd. Vi kände till RPC Bebo Bouxwiller (nu: Berry Superfos) från ett tidigare samarbete och var övertygade om att de kunde leverera den expertis som krävdes för att genomföra uppgiften. Vår kontakt har varit avgörande för att den nya förpackningslösningen har blivit en succé.”

De nya bägarna vann nyligen två brasilianska förpackningspriser, vilket också understryker att den nya förpackningslösningen av plast var det rätta valet för Cargill Brazil.

Berry Superfos
Spotorno Allé 8
2630 Taastrup
Danmark
VAT nummer: DK43239511

Kontaktperson

UVN
Ulla Vennervald Nielsen
EA & HR Operations Excellence Manager
+45 59111151 ullavennervald@berryglobal.com

Sänd till en kollega

0.078