23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Nytt nummer av INSIDE!

I INSIDE #8 kan du läsa om urgamla smaker och nyframställda. Och företag som bidrar till att luft på vägarna minskar.

Vi måste ta luften ur e-handeln
De senaste månaderna har e-handeln exploderat. Alla vet varför. Folk vill handla men inte trängas i mängden. Från distributörshåll signalerar man en sommar som legat på ständig Black Friday-nivå.

Och det kommer inte att sluta – även om världen tillfrisknar.
    Att handla hemifrån, på tider man själv bestämmer, med bekväma betalnings-system och leverans till dörren är något vi trivs med. 

Men det kostar. Och det är miljön som betalar.
    Dock inte på det sätt somliga inom miljörörelsen vill göra gällande. Det är inte det nya logistiksystemet i sig som är boven i dramat.
    Det är luften!
    Undersökningar visar att i genomsnitt 30 procent av innehållet i e-handels-paketen är luft. Ett förhållande som inte bara är osedvanligt pinsamt. Det är faktiskt rent ut sagt korkat. Och givetvis helt onödigt.
    Men ganska lätt att förklara.
   
För e-handlare handlar det om att på snabbast och enklaste sätt få iväg beställningen. Ju snabbare desto mer nöjd blir kunden. Ingen i någondera änden av kedjan har problem med att lådan är flera nummer större än innehållet.
    Problemet landar i knät på distributören. Som istället för saklig problemanalys får en orättvis beskyllning, som på sikt drabbar hela e-handeln.
    Även det traditionella handelssystemet innebär logistik som bränner diesel och bensin. Inte minst i konsumenternas egna bilar, eftersom de måste ta sig till olika försäljningsställen för att kolla och shoppa – något de nu kan göra helt fossilfritt hemma i soffan.
    Men självklart måste den nya logistiken sättas under lupp. Smartare upplägg och miljövänligare fordon är steg på vägen. Men faktiskt till ringa nytta om man fortsätter att transportera luft.

Lösningen finns hos oss som konstruerar och tillverkar förpackningar. Vi kan ta luften ur varje e-handelspaket.

Läs mer om detta i INSIDE #8!

DS Smith Packaging Sweden AB
Wellvägen 2
331 25 Värnamo
Värnamo kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560368507

Kontaktperson

PI
Pär Ingelsten
Digital & Marketing project coordinator
+46 370 421 42 par.ingelsten@dssmith.com

Sänd till en kollega

0.047